• Aktuālākais
      • GADA NOTIKUMI
    • Kontakti
    • Par mums
      • Iestādes struktūra
    • Plānošana
      • Darba uzdevumi
      • Darba plāns
      • Attīstības plāns
    • Mūzikas, mākslas sinerģija
    • Grupas, nodarbības
      • 1.grupa - ZAĶĒNI
      • 2.grupa - EŽUKI
      • 3.grupa - PEĻUKI
      • 4.grupa - KAMOLĪŠI
      • 5.grupa - PŪCĒNI
      • 6.grupa - MĀRĪTES
    • Logopēdes sleja
    • Iestādes padome
      • Konts ZIEDOJUMIEM
    • Dokumenti
    • Jaunajiem vecākiem
    • Vecāku akadēmija
      • Vecākiem. Iesniegumi.
    • Biedrība
    • Privātuma politika
    • Publiskie iepirkumi
    • Vakances
    • Arhīvs
      • 2021./22.mācību gads
        • GADA NOTIKUMI
        • 1.gr.ĶIPARI
        • 2.gr. KĀPĒCĪŠI
        • 3.gr. BITĪTES
        • 4.gr. KAMOLĪŠI
        • 5.gr. PŪCĒNI
        • 6.gr. SPURAINĪŠI
      • 2022./23.mācību gads
    • Piekļūstamības paziņojums
    • Galerijas

    Smalkās motorikas attīstīšana

    Smalkās motorikas attīstīšana


    Smalkās motorikas un runas/valodas traucējumu saistība

    Dominējošā smadzeņu puslodē, atrodas runas motorais centrs.
    Šis centrs izveido lingvistisko programmu: veic skaņu atlasi, vārdā skaņas saliek pareizā secībā, vārdus izveido pareizā locījumā, skaitlī u. c., tad pa nervu šķiedrām impulsi plūst uz artikulācijas orgāniem (
    mēle, lūpas, mīkstās aukslējas, apakšžoklis), nodrošinot to kustības.

    Galvas smadzenēs, runas motorais centrs atrodas blakus rokas kustību centram.
    Zinātnieki ir pierādījuši, ka pastāv savstarpēja saistība starp valodas/runas attīstību un smalko motoriku. Attīstot smalko motoriku, signāli nonāk galvas smadzenēs, notiek smadzeņu stimulācija, kā rezultātā tiek veicināta runas un valodas attīstība.


    Smalkās motorikas attīstīšanai

    •  Darbs ar plastilīnu. Plastilīnā vai veidošanas masā var sastiprināt pogas, makaronus vai zirņus, veidojot mazas glezniņas vai pat burtus u.c.
    • Var kārtot un šķirot pēc krāsām kokteiļa salmiņus vai krāsainus makaronus.
    • Attīstoši ir atsiet bantes un mezglus no dažāda raupjuma šņorēm.
    • Izveido sensoro kastīti vai grozu – trauku, kas piepildīts ar dažādiem dabas materiāliem, piemēram, riekstiem, čiekuriem, maziem kociņiem, gliemežvākiem, sīkiem akmentiņiem. Traukā esošos priekšmetus var ne tikai aptaustīt (un aizvērtām acīm mēģināt atpazīt), bet no sīkākajiem arī veidot dabas glezniņas.
    • Ieber lielāka izmēra putraimus vai pupas dziļā bļodā un iemaisi tajās sīkas rotaļlietas, kuras no trauka ir jāizlasa ārā.
    • Papīra plēšana, locīšana, burzīšana u.c.
    • Pogu pogāšana.
    • Puzles, mozaīkas, konstruktoru likšana.
    • Torņu celšana no klucīšiem.
    • Griezt ar šķērēm (atbilstoši vecumam).
    • Krāsot, zīmēt, rakstīt (pareizi satverot rakstīšanas piederumu).

     Izmantotie avoti

    https://autism.lovetoknow.com/Motor_Skills_in_Autistic_Children
    https://www.mammamuntetiem.lv/berns/bernudarznieks/42973/sika-motorika-valodas-koordinacijas-un-prata-attistibai-foto-padomi

    Materiālu sagatavoja logopēde Vaida Kupše


    Izstrādātājs © 2012 IT Līderis