Mēles mežģi
Mēles mežģi
Skaitīt mēles mežģus ir aizraujoši un jautri. Tie noder ne tikai bērniem, bet arī pieaugušajiem.
Mēles mežģi ir labs vingrinājums runas attīstībai, labai dikcijai un raitai runai.
Šalkojošiem ošiem pāri Šodien šaudās koša spāre. |
|
Ačum bačum, čummā čūdi Čūdi riči ačum brī Ačum bačum kamēr tas, Čūda ričī ačum bas. |
|
Žagata uz žoga silā Žadzina un asti cilā. Žagata ar gudru galvu Žāvē saulē savu spalvu. |
|
Vien’ tik, div’ tik Trigu tragu Kauliņ, kociņ knikt! |
|
Saule kaltē visu dienu
Sila malā pļautu sienu. |
Saule skudru saimi silda Skudras taisa smilgu tiltu. |
Ķīķeru ķāķeru Ķeburainie ķeburi. |
Šķērsu šķērsām šašķiroti. |
Ķīris nevar noķert ķīsi Ķīrim makšķere par īsu. |
Materiālu apkopoja un sagatavoja
logopēde Vaida Kupše
Septembris 2022
Metodisko paņēmienu e-krātuve
PROJEKTS: logopēdu ideju E-KRĀTUVE
Materiāls paredzēts skolu un pirmsskolu logopēdiem, tomēr idejas smelties tiek aicināti arī pirmsskolas un sākumskolas pedagogi, bērnu vecāki un citi interesenti. Šajā materiālā darba autore ir apkopojusi Liepājas skolu un pirmsskolu logopēdu iesūtītos didaktiskos un uzskates materiālus, to metodiskos norādījumus, kurus paši logopēdi izmanto savā ikdienas darbā un vēlas dalīties ar kolēģēm.
Šī projekta mērķis – didaktisko un uzskates materiālu apmaiņa (ideju līmenī) starp Liepājas pilsētas pirmsskolas izglītības iestāžu un skolu logopēdiem, izmantojot IKT
Darba autore: Liepājas pirmsskolas izglītības iestādes “Sprīdītis” logopēde Vaida Kupše
Piekļuve e-krātuvei ŠEIT
Smalkās motorikas attīstīšana
Smalkās motorikas un runas/valodas traucējumu saistība
Dominējošā smadzeņu puslodē, atrodas runas motorais centrs.
Šis centrs izveido lingvistisko programmu: veic skaņu atlasi, vārdā skaņas saliek pareizā secībā, vārdus izveido pareizā locījumā, skaitlī u. c., tad pa nervu šķiedrām impulsi plūst uz artikulācijas orgāniem (mēle, lūpas, mīkstās aukslējas, apakšžoklis), nodrošinot to kustības.
Galvas smadzenēs, runas motorais centrs atrodas blakus rokas kustību centram.
Zinātnieki ir pierādījuši, ka pastāv savstarpēja saistība starp valodas/runas attīstību un smalko motoriku. Attīstot smalko motoriku, signāli nonāk galvas smadzenēs, notiek smadzeņu stimulācija, kā rezultātā tiek veicināta runas un valodas attīstība.
Smalkās motorikas attīstīšanai
- Darbs ar plastilīnu. Plastilīnā vai veidošanas masā var sastiprināt pogas, makaronus vai zirņus, veidojot mazas glezniņas vai pat burtus u.c.
- Var kārtot un šķirot pēc krāsām kokteiļa salmiņus vai krāsainus makaronus.
- Attīstoši ir atsiet bantes un mezglus no dažāda raupjuma šņorēm.
- Izveido sensoro kastīti vai grozu – trauku, kas piepildīts ar dažādiem dabas materiāliem, piemēram, riekstiem, čiekuriem, maziem kociņiem, gliemežvākiem, sīkiem akmentiņiem. Traukā esošos priekšmetus var ne tikai aptaustīt (un aizvērtām acīm mēģināt atpazīt), bet no sīkākajiem arī veidot dabas glezniņas.
- Ieber lielāka izmēra putraimus vai pupas dziļā bļodā un iemaisi tajās sīkas rotaļlietas, kuras no trauka ir jāizlasa ārā.
- Papīra plēšana, locīšana, burzīšana u.c.
- Pogu pogāšana.
- Puzles, mozaīkas, konstruktoru likšana.
- Torņu celšana no klucīšiem.
- Griezt ar šķērēm (atbilstoši vecumam).
- Krāsot, zīmēt, rakstīt (pareizi satverot rakstīšanas piederumu).
Izmantotie avoti
https://autism.lovetoknow.com/Motor_Skills_in_Autistic_Children
https://www.mammamuntetiem.lv/berns/bernudarznieks/42973/sika-motorika-valodas-koordinacijas-un-prata-attistibai-foto-padomi
Materiālu sagatavoja logopēde Vaida Kupše
Mammīt, gribu skaidri runāt!
Lūpu, mēles, pūšanas un elpošanas vingrinājumi vecākiem un bērniem
Kas ir artikulācijas aparāts?
Tas ir – lūpas, mēle, apakšžoklis, mīkstās aukslējas. Artikulācijas aparāta kustīguma, plastiskuma un pareizas darbības rezultātā rodas visas valodas skaņas. Vislielāko uzmanību pievēršam mēlei, jo tas ir galvenais runas orgāns!
Kāpēc jāveic artikulācijas aparāta vingrinājumi?
Artikulācijas aparāta vingrinājumu mērķis – izveidot mērķtiecīgas, pilnvērtīgas un saskaņotas artikulācijas orgānu kustības, kuras nepieciešamas precīzai skaņu izrunai.
-
Artikulācijas aparāta vingrinājumus ieteicams pildīt katru dienu no 3-10 minūtēm (atkarībā no bērna vecuma un spējām).
-
Veicot vingrinājumus, iesaistīt pozitīvas emocijas, pārvēršot tos par jautru spēli.
-
Sākt ar 2-3 vingrinājumiem, kad tie apgūti, tad pievienot jaunus klāt.
-
Vingrinājumus vieglāk būs pildīt spoguļa priekšā.
-
Sekot līdzi uzdevumu izpildes kvalitātei, nevis kvantitātei!
-
Katru reizi paslavējiet bērnu par paveikto, tas motivēs censties vēl vairāk!
ŠEIT izdrukājams materiāls ar dažādiem vingrinājumiem LŪPĀM, MĒLEI, ELPOŠANAI
Septembris - novērtēšanas mēnesis
Runas un valodas attīstība